TÜRK-İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ - TURK'S AND ISLAMİC CİVİLİZATİOAN, FOUNDATİONS, ART,HİSTORİCAL ART, HİSTORY
Türk Müzeciliğinin Çınarları

 Osmanlı Devleti'nde Sultan II. Mahmud Döneminde Modernleşme yolunda adımlar atılmaya başlanmış, Sakız Adasındaki Rumlar da bir isyan çıkarmış, 1822 yılında Mehmet Hüsrev Paşa Komutasındaki


Donanmamız, isyanı bastırmış ve bu arada Bir Rum çocuğu da esir alınmıştı.


Hüsrev Paşa tarafından İbrahim Edhem adı verilen çocuk, Mehmet Hüsrev Paşa tarafından zekâsı fark edilerek, Acemioğlanlar'a verilir, başarılı olunca Enderun'a alınır, Enderun'dan da Paris'e Maden Mühendisliği tahsiline gönderilir, Viyana'da da tabiî ilimler okur, Yurda döner, ülkenin maden üretimine ihtiyacı çoktur, Bu maksatla yurt dışı tahsile gönderilmiştir, Amasya-Gümüşhacıköy- Gümüş nahiyesine Gümüş Madeni Müdürlüğüne Miralay rütbesiyle atanır, 12 Nisan 1844'de eriyik halinde çıkardığı gümüşleri, Kalıp haline getirerek, Darphane'de para basılmak üzere İstanbul'daki Hazine'ye Merzifon yoluyla göndermeye başlar.


Hazine'ye katkıları münasebetiyle, 1851'de Mabeyn Ferikliğine yükselir , Dolmabahçe Sarayı'nda göreve başlar, Sultan Abdülmecid'in Fransızca hocalığını yapar, 1856'da Almanca da bildiğinden Vezirlik rütbesiyle Hariciye Nazırlığına atanır,


 


Haydarpaşa Hastanesi doktorlarından Abdullah Bey, İstanbul Dar'ül-Fünunu'nda "Numunehane-Müzehane" adıyla müze açılması talebinde bulunur[1].


Ticaret Nazırı Edhem Paşa, konuyu Meclis-i Vâlâ Komisyonu'na havale eder. Komisyon uygun görerek, 200 kuruşluk bir bütçe öngörerek, Dar'ul-Fünun'un iki odasında müzehane açılması için Sadrazam Mütercim Mehmed Paşa'ya arz edilir, Sadrazam da 04.07.1866 da Padişah'a arz eder, 05.07.1866 'da müzehane Padişah tarafından da Onaylanmasına rağmen , ne hikmetse fiilen kurulamaz.


 


1863 yılında Tiflis'den İstanbul'a gelen Yenileşme ve atılım taraftarı Mirza Fethali Ahunzâde, Sadrazam Keçecizâde Fuad Paşa ile görüşerek, Arapça gramerin ve öğrenmenin zorluğundan bahsederek, Türk dünyasının Latin harflere geçme fikrini aşılar, Sadrazam uygun görür, Komisyonlar kurulur, Fransızca ve lâtin harflerle Türkçe sözlük R. Youssouf tarafından Sultan II. Abdülhamid'in önsözü ile yayımlanır[2].


 


Lehistan'dan Almanya'ya, oradan da gemi ile kaçıp, İstanbul'da Kız Kulesi'nde denize atlayıp Osmanlıya iltica eden, İstanbul'da Paşalar tarafından yetiştirilip, kendisi de Paşa olan Mahmud Celâleddin Paşa, 1869 da Fransızca yazdığı eserle Kendi eski Orta Asya tarihimizi, bize öğretmiştir.


"Les Tures Ancients an Modernites", adıyla yayınlanan eser, Türk kültür ve medeniyetinin genişliği ve Orta Asya ile münasebetini Ortaya koymuş, Jön Türkler'in Avrupa'daki gayretleri, Mithat Paşa, Ziya Paşa ve Namık Kemallerin, Türk milletini milliyetçilik cereyanı ile ayağa kalkmasına, Pansilavizm Batıya karşı bir ayaklanmasına neden olmuştur. Batılılaşmaya doğru giderken, kendi millî benliğimizi, Büyük Türkistan olan Orta Asya'daki atalarımızı, Etrüskler ile münasebetlerimizi daha o devirde ortaya atmış Aydınlarımızı unutmamak gerekir.


Osmanlı dünyası artık yenileşme çabaları içindedir. Ancak Balkanlardaki küçük halk toplulukları da uyanmış,


İstiklâllerini ilân etmek için Osmanlıyı içten çökermeye başlamıştı. Balkan Savaşı olmasaydı, hazine yeterince dolu olsaydı,  Acaba çok daha erken modernize olabilir miydik ?...


 


Edhem Paşa 31.03.1871'de Berlin Sefirliğine getirilir,  Yurda dönünce,Şûra-i Devlet Reisliği, 1873'de Nafıa Nazırlığı, Sadrazam Mithat Paşa'nın görevden alınmasıyla, 05.02.1877'de Sadrazamlığa getirilir. Meclis-i Meb'usan açılınca; Viyana Sefiri, 1882'de Dahiliye Nazırı olur. 1885'de Paris Sefirliği görevi verilirse de kabul etmez 19.03.1893'de ebediyete intikal eder.


 


Edhem Paşa yurt dışındaki müzelerde bulunan eserleri Gördüğü için, tarih ve sanata meraklıdır, Tabiî ilimleri de bilmektedir. Kültürün dünya siyaset tarihinde yerini kavramaktadır, Viardot'un İspanya İslâmlarına ait 'Endülüs Tarihi' ni, 1873 Nafıa Nazırı olduğu dönemde Milletlerarası Viyana Sergisi Kataloğu, Usûl-ü Mimarî-i Osmanî (L'Architecture Ottomane), Elbise-i Osmanîye (Les Costumes Populaires de la Turque en 1873) Adlı eserleri 36x50 cm. boyutlarında yayımlar, Oğlu Osman Hamdi ise bu sırada Sergi Komiseridir.


 


Gelelim Osman Hamdi Bey'e;


 


30.12.1842 tarihinde İstanbul'da doğmuş, Beşiktaş'da İlkokula başlamış, 1853'de Edhem Paşa Belgrad'a gittiğinde, Osman Hamdi'yi de yanında götürmüş, Tuna yoluyla Viyana'ya geçip, Viyana sanat eserlerini görme imkanına kavuşmuş, 1857'de Hukuk tahsisli için Paris'e gönderilmiş, Hukuk tahsilini tamamlamadan, Güzel sanatlara meylederek, resim tahsil etmiş, Üsluplarına bakılarak, tahminimize göre;


Jean-Leon Gerome (1824-1904),


Gustave Boulanger'in (1824-1888)


Atölyelerine devam etmiş, 26.05.1862 tarihli babasının dilekçesine göre, Meclis-i Vâlâ Âzâsı Edhem Paşa oğlunun masraflarını Karşılamada güçlük çektiğinden, tahsilinin yarıda kalmaması için, Padişah'tan burs istemiş, 28.06.1862'de mabeyne dilekçe intikal ederek, Ertesi günkü tarihle 29.06.1862'de bursu Padişah oluru ile verilmiştir.


 


Eski silâhların toplandığı yer Aya İrini Kilisesi idi.


Cebehane adıyla, Damad Rodoslu Müşir Ahmet Paşa


Tarafından silâh deposu olarak kullandırılıyordu.


Yabancılar " Mecmua-i Asâr-ı Âtîka ve Mecmua-i Eslihâ-i Atîka"


Adıyla burayı anıyorlardı.


 


Sadrazam Saffet Rüştü Paşa, 19.01.1869'da


 Aya İrini'deki Cebahane'yi müzeye dönüştürür,


Başına da 08.07.1969'da Galatasaray Öğretmenlerinden


 İngiliz Goold getirilir. 1872'de Déthier Müze müdürü olur.


Sadrazam Edhem Paşa'nın oğlu Osman Hamdi,


Paris'ten yurda dönmüştür.


Hariciye Nezareti Tercümanlık ve Mabeyn protokolünde görevlidir.


04.09.1881'de Müze-i Humayun Müdürlüğüne atanır,


Kardeşi Halil Edhem de yardımcılığına getirilir.


İki kardeş, Müze-i Humayun'u dünya çapındaki müzeler


Seviyesine getirmek için bütün imkânları seferber ederler.


Yurt dışından uzman getiriler, kazı izni verirler,


Yurt içindeki arkeoloji, etnografik eşyayı toplamaya ,


Envanterleşmeye, arşiv kurmaya başlarlar..


1910 yılında Osman Hamdi Bey'in ebediyete intikalinden sonra,


 Müdür Yardımcısı olan kardeşi, nöbeti devr alır.


Kurtuluş Savaşı sırasında Sart'tan


Amerikalıların elli yedi sandık içinde


Götürdükleri eserleri geri almak üzere


Tam yetki ile Atatürk'ün emriyle müzakere eder,


Sekiz sandık etütlük eser onlara kalmak kaydıyla,


Elli sandık eseri Amerika geri gönderir.


Ruslar'ın 1914-15'de Ermeniler ile işbirliği içinde


Erzurum, Van, Bitlis, Trabzon'dan aldıkları


Yazma eserler ve çinilerin geri alınması talimatını Atatürk'den


Talimat alan Halil Edhem Bey, Ruslarla yapılan yazışmalarda,


 Eserlerin çeşitli müze ve kütüphanelere dağıtılmış olduğundan bahisle,


Eser vermezler, buna karşılık Osmanlı Döneminde Rus Elçiliği


Arkeoloji Enstitüsü görevlisi Ouspensky Kütüphanesi'ndeki


Şahsî eserler hariç, gerisi, Türkiye Cumhuriyeti'ne tevdi edilir.


Konya Mevlâna Dergâhı ile Hacıbektaş Dergâhı'nın müze yapılması


Raporunu Hâmit Zübeyr Koşay ile birlikte verirler.

Hacıbektaş raporunda Vakıflardan Halim Bâki Kunter de heyettedir..


1927 yılına kadar İstanbul Müzeler Genel Müdürü olarak görevi sürdürür,


Milletvekilliğine geçer, 1938'de ebediyete intikal eder.


 


Musul Valisiyken, Maarif Nezaretine yazdığı yazıda,


Yerin altından çok üstünde köstebekler var diyerek,


Kaçak kazı yapanlar hakkında işlem yapan,


Bol miktarda yabancılara kazı izni verilmesinden şikâyet eden,


Tanzimat edebiyatımızın meşhurlarından Süleyman Nazif


Hiç aklınıza gelmez mi?


 


Müzecilerden başladık, devam edelim bâri,


Tataristan'ın Başkırt Türklerinden, II. Abdulhâmit bursuyla


Dokuz yaşında Orenburg yoluyla Odesa'ya,


Odesa'dan vapurla İstanbul'a gelen,


Selânik Mithat Paşa Okuluna yatılı olarak gönderilen,


Selânik düşman eline düşmesiyle,


İzmir yoluyla İstanbul'a gelen, okulunu tamamlayıp,


İstanbul Dar'ül-Fünun'da gönüllü Prof.Meszaroş derslerine


Devam edip, Macarca öğrenen,


1917'de Devlet Bursu ile Macaristan'a giden,


1920'de Lozan Türk Yurdu tarafından tertip edilen,


"Türk Gençliğinin Vazifesi Ne Olmalı ?"


Konulu yarışmada birinci olan,


Budapeşte'de Nemeth'den 1922 de doktorluk pâyesi alan,


1924'de Almanya'ya geçip Almanca dilini ilerletmek amacıyla,


Prof. Bang Kaup'un derslerine devam eden,


1925 başlarında İstanbul'a geldi,


İstanbul Üniversitesine öğretim üyesi olarak girmek istedi,


Boş kadro olmadığından isteği kabul edilmedi,


1925'de Faik Reşid Unat'ın tavsiyesiyle Ankara'ya gelen,


Çiçeği burnunda Phil.Dr. Hâmit Zübeyr,


Kütüphaneler ve Hars ( kültür) müfettişi olan,


Haziran 1925'de Zeki Velidi (Toğan) ile


Aynı Bakanlar Kurulu Kararnâmesi ile Türk Vatandaşı olan,


Atatürk'ün emri ile Ahlatlıbel kazısına,


Maarif Vekilinin arabası ile giden,


Kültür Bakanlığının bir nev'i kurucusu,


Mevlâna ve Hacıbektaş Dergâhlarının, Ayasofya Camiî'nin


Müze haline dönüştürme komisyon raporunda imzası bulunan


Müzeler Şube Müdürü, teşkilat büyüdükçe,


Antikiteler ve Müzeler Direktörü,


Alacahöyük hafiri ve buluntuların kâşifi,


Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürü,


1949 da Talim Terbiye üyesi,


Binasının inşaatını sık sık kontrol ettiği


Kendi kurduğu, Atanın geçici kabri olan


Etnografya Müzesi Müdür vekilliği yapan,


1960'da sonrada Eski Eserler ve Müzeler Müşaviri...


Önasya Dergisi yazarım, Hâmit Zübeyr Koşay unutulur mu ?


Orta Doğu Teknik Üniversitesi işbirliği ile yapılan,


Keban Baraj Gölü içinde kalan Pulur Höyüğü kazısı sırasında


Yardan düşerek ayağı kırılan, bu arada kaleme aldığı,


1972'de Keban Barajının 10 yıl sonrasını düşünerek hikâyeleştiren,


1973'de Cıncık, ingilizcesi The Postsherd, İzgü Mescidin ikinci baskısını yaptım,


1974'de makaleler ve İncelemeleri yayınladım,


 


"Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Çağlarında


Türk Kazı Tarihi"'nde yıllarca birlikte çalıştık.,


O, bizi yalnız bıraktı, ülkedeki yiyeceği ekmeği bitti


1 Ekim 1984'de Cebeci Mezarlığına gitti.


Rahmet-i Rahman'a kavuştu[3].


 


1930'larda İstanbul müzelerine tercüman memur olarak giren,


Galatasaray'da okumuş Fransızcası olan, Zarif Paşa'nın torunu,


Arşivci, etnolog, etnograf, müzelerde kendini yetiştirmiş,


İstanbul Arkeoloji Müzesi, Topkapı Sarayı Müzesi'nde görev almış,,


Eşi Sevim Orgun ise Şişli Atatürk Evi Müzesi'nde görev yapmış,,


Emeklilikten sonra İstanbul Arkeoloji Müzesi Arşivlerini taramış,,


 Dolmabahçe Sarayı Arşivinde sert ağaç ustası kadrosunda çalışmış,


1993'de yine birlikte çalıştığımız M.E.Zarif Orgun[4] İstanbul'da


31.01.1993'de ebediyete intikal etmiş,


Türk Tarih Kurumu tarafından 2013'de tarafımızdan yayımlanan


Beş cilt, altı kitap halindeki 2980 sayfalık eseri görmek nasip olmamış,


Sergi salonu olarak inşa edilmiş, sonradan Opera binasına çevrilmiş.


Binada 1935 yılında başkent Ankara'da


İlk sergiyi zamanın Ticaret Bakanı Celâl Bayar'a


Rehberlik eden de yine Mustafa Edhem Zarif Orgun'muş.


İkinci Cihan Harbinde eski eserleri sandıklayan,


1950'lerde Edirne camilerinden bulunan antik halıları,


Müzeler adına toplayan, Etnografya Müzesi'ne getiren,


Suha Umur'un " Osmanlı Padişah Tuğraları " eserine


Yardımcı olan, yol gösteren, iki defa evlenen M.E.Zarif Orgun'du


Bir kızı ve bir oğlu vardı, Yuvadan uçmuşlardı,


Eşi Sevim hanım da emekli olduktan sonra Şişli'den ayrıldılar,


Fenerbahçe, Kızıltoprak'ta oturdular...


İkinci eşi Sanat tarihçi Sevim Orgun 'da , eşinin kitabını göremeden


Kanser hastalığı tedavisine rağmen, 2011'de ebediyete intikal etti.


 


Peki ya perspektif desenleriyle meşhur Mahmut Akok,


Kır saçları ile, tonton mu tonton, şen şakrak,


Asabi halini hiç görmedim,


Ressam, desinatör, arkeolog, mimar,


Ne ararsan Mahmut Akok'da var,


Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü'nün


Bilebildiği kadarı ile 1940'kı yıllardan 1980'lere kadar direği,


Yeni açılacak müzelerin organizasyon müdürü,


Dekor, tertip, teşhir, vitrin, hep O'nun işi,


Kazılarda çıkan eserlerin çizimi, muhasebe kaydı görevlisi,


Prof.Dr. Tahsin Özgüç ve Hâmit Zübeyr Koşay


Kazıların vazgeçilmez komiseri,


Ord.Prof.Dr. Ekrem Akurgal'ın dostu,


Eski Eserler ve Müzeler'e arkeolog olarak girip,


Genel Müdür Yardımcısı 1965, 1968 de


Mehmet Önder'in Kültür Müsteşar Yardımcısı olduğunda


Genel Müdür 1968 olan , aziz dostum Hikmet Gürçay'ın jokeri,


Gayrimenkul Eski Eserler ve Anıtlar Kurulu'nun değişmez üyesi,


Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dekanı ve


Anıtlar Kurulu Başkanı Prof.Orhan Alsaç'ın yakın dostu,


Eski eser camilerde ve yeni yapılan camilerde kubbelerdeki


Ve Duvarlardaki kalem işlerinin ustası,


Washington Camii çinilerini yerine monte eden,


Kudüs Kubbet'üs -Sahra Camiî'nin çinilerini tamir eden,


 Çizimleriyle biz Sanat tarihi öğrencilerinin Akokvarî adını


taktığımız, medrese ve külliyelerin perspektif çizimleri ustası,


Bir çoğu "Türk Arkeoloji Dergisi"'nde yayınlandı.


"Belleten "ve diğer yayınlara da sirayet etti.


Mahmut Akok tarafından Vakıflar Genel Müdürlüğü adına yapılan,


Abide ve Yapı İşleri Arşivi'nde bulunan,


Vakıflara ait eserlerin çeşitli rölöve ve restorasyon projelerinden


Oluşacak, çeşitli dergilerde yayımlanan Vakıfları binalarına ait


Mahmut Akok'un perspektif çizimlerinden meydana gelecek;


Akok'un 1982'lerde sekseninci yaşı için


Bir yayın hazırlama tasavvurumuz maalesef akim bırakıldı....


 


İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi denilince


Bizlerin aklına hemen Tahsin Öz[5] gelir.


Kendisine şahsen dostluğum


İstanbul'da olması dolayısıyla yoktur.


Ancak, Türk Sanatı ve Topkapı Sarayı hakkında,


Yazdıkları eserleri okur, Hâmit Zübeyr'den


Bazı hatıralarını dinlerdim.


Türk Tarih Kurumu Konferans ve Kongrelerinde


Görmüşlüğüm vardır. Bir kopyası da bende olan "Hayatım" adlı,


Kendi daktilo ile yazmış biyografisindeki ifâdesine göre;


Babası Arnavut Mehmet Şükrü,


Annesi Çerkes Hüsniye Hanım,


Babasının görevi Hakkari Kadısı olması münasebetiyle,


31.03.1887'de Hakkârî'de doğmuş,


Nüfus kağıdı İstanbul'da alındığı için de doğum yeri


İstanbul olarak kaydedilmiştir.


Çocukluğu İstanbul'un Çarşamba semtinde geçmiş,


Küçük yaşta özel dersler almış Fransızca öğrenmiş,


Memuriyete, Maarif Nazırlığı evrak memurluğunda başlamış,


Maarif Nezareti Arşivi'ni bir düzene sokmuş,


O devrin imkânlarına göre fihrist hazırlamış,


1 Mart 1323 (1907)'de Asar-ı Atîka


Muhasebe memurluğuna başlamış,


Birkaç küçük romanı Fransızcadan çevirmiştir.


Memuriyetle birlikte İstanbul Hukuk Mektebine kaydolmuş,


Memuriyetteki işlerinin yoğunluğu sebebi ile olsa gerek,


Diploma alıp-almadığını bilemiyoruz.


Muze-i Humayun Genel Müdürü olan Halil Edhem (Eldem)'in


Nisan 1922'de Müze Müdür Yardımcılığına atanmış,


1928'de Arkeoloji Müzesine bağlı olarak,


Topkapı Sarayı Müzesi Müdürlüğüne atanmış,


Arkeoloji Müzesi ile Topkapı arasında çeşitli sürtüşmeler olmuş,


1938'de Topkapı Sarayı Müzesi direk olarak Ankara'ya bağlanmış,


İkinci Cihan Savaşı ayak sesleri duyulduğunda,


Maarif Vekâleti 50.000 lira tahsisat vererek,


Eski Eserlerin sandıklanması ve korunaklı yere taşınması


Kararları alınmış, bir kısım Niğde, bir kısım Divriği,


Konya, Ankara gibi yerlere müzelik kıymetli eserler


Bombalanma korkusu ile taşınmış,


1948'de eserler terenle parça parça geri getirilmeye başlanmış,


Bu arada Topkapı Sarayı Müzesinde restorasyonlar,


Yeni teşhir ve tanzim projeleri yapılmış,


 Atatürk, İsmet İnönü, Celâl Bayar gibi devlet büyükleri,


Maliye ve Millî Eğitim Bakanları Müzeyi sık sık ziyaret etmişler,


Yabancı devlet adamları da müzeyi gezmişlerdir.


1952 yılı Mart ayında yaş haddinden emekli olan Tahsin Öz,


İstanbul Vakıflar Baş Müdür Müşavirliğine getirilmiştir.


Başlangıç tarihini bilmiyorsak da, İstanbul Üniversitesi


Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi öğretim üyeliği de


1945li yıllara rastlar, uzun yıllar sürer.


Gayri Menkul Anıtlar Kurulu Üyeliğine


27.10.1951'de atanmış, 19.04.1956'da Müdür olmuş,


13 Ekim 1969 tarihine kadar Kurul Müdürlüğü görevini ifâ etmiştir.


20.09.1973'de İstanbul'da ebediyete intikal etmiş,


Fatih Camiî'nde cenaze namazı kılınarak ebedi istirahatgâhına


Tevdi edilmiş, en uzun müzelerde çalışan


Öğretim görevlisi olan, eğitimle tatbikatı birleştiren


Mümtaz müzeci şahsiyetlerden biridir.


 


Cumhuriyetin başkenti Ankara'da Müze açılması konusuna gelince;


Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükûmeti de müzeye


Gereken önemi vermiş, atalarının mirasını koruma için


Yokluk döneminde bile gereken hassasiyet göstermiştir.


Cumhuriyet Kurulmadan evvel Ankara'da Kalede,


Akkale adı verilen Burcun iki odasında


Açıkhava müzesi gibi antik eski eserler konmuştur.


 


Geçtiğimiz sene başında kutlanmaya çalışılan


Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nin 100. yılı değildir.


Hars(Kültür) Dairesine Halk Müzesi kurulması için


Besim( Atalay), Maarif Müfettişi Hilmi ( Tanyolaç),


Nümizmat Mübârek Galib'den müteşekkil bir komisyon


Kurulması 646 sayı ve 02.07.1924 tarihle karar alınır.


Macar asıllı Müze-i Humayun'da görevli Prof.Meszaroş


29.11.1924 tarihinde Halk Müzesi için bir rapor verir.


Millî Mücadele sırasında, koruma amaçlı Konya'ya gönderilen


Eserler Ankara'ya getirtilir.


Ankara Kurşunlu Camiî, Hacettepe Karacabey Camiî,


 Ulucanlar Cenab-ı Ahmed Paşa Camiî,'nde eski eserlerin


Depolanması için 18.01.1925 tarihli Kararname yayımlanır.


Hacıbayram Camiî avlusu ile Augustus Mabedi'nde


Antik kıymete haiz taş eserler sergilenir.


İstanbul Çırağan Sarayı'nın Ziraat Müzesi yapılması


İçin 02.12.1924 tarihli Kararname yayınlanır.


Ankara'daki Namazgâh Tepe'de Müze yapılması için,


Vakıflar Umum Müdürlüğü'ne gerekli ücret ödenerek,


Müze inşaası için 15.11.1925 tarihinde karar alınır,


İnşaat hızla başlar, Ata arada bir kontrole de gelir,


Şahıslar elinde bulunan kıymete haiz eserlerin, ihracının yasaklanması,


Bunların müze ve kütüphanelere satın alınarak kazandırılması,


Bu konuda suç işleyenlerim cezalandırılması hakkında


Bakanlar Kurulu Kararnâmesi 26.08.1925 tarihinde yayımlanır.


Ulusal Müze adıyla Etnografya Müzesi


 Maarif Vekili Hamdullah Süphi tarafından açılır.


 


Fatih Döneminin ünlü vezirlerinden Mahmut Mahmut Paşa Bedesteni,


1464-1471 yıllarında inşa edilmişti.


 Ankara'nın tiftik keçisi yünü pazarıydı.


 Ankara'nın ünlü softları burada pazarlanırdı.


Zaman geçti, şehrin ticaret merkezi de aşağıya indi


Bedesten harap oldu,


Zamanın Müzeler Genel Müdürü Hâmit Zübeyr Koşay,


 Bedestene karı gelen bir apartmanın son katında oturur,


 Tatil günleri pencereden Bedestene bakarmış,


 Bedesten de beni kurtarın diye bağırırmış,


Zamanın Millî Eğitim bakanına 1935 yılında ,


Yıkık-çöplük olmuş binayı anlatan Phil.Dr.Hâmit Zübeyr Koşay,


Burasının Arşiv binası olarak restore edilmesi teklifinde bulunmuş.


Zira, Ankara'nın Arşiv binası yoktu, bütün arşivler, genelde


Binaların bodrum katında saklanırdı.


Hem rutubet, hem de yangın tehlikesi Hâmit Zübeyr'i korkuturdu.


 Bakan , konuya sıcak bakmaz. Aradan zaman geçer,


Etnografya Müzesi açıktır. Ancak Arkeoloji eserleri de bahçededir,


 Bu defa da Müze binası olarak restorasyon teklifinde bulunur.


Bu teklif kabul edilince restorasyon faaliyetleri başlar,


1937-1938 yıllarında elli bin liralık bir bütçeyle restorasyon başlar,


Araya İkinci Dünya Savaşı girer, 1946'da ana salon hazır hale gelir,


Hititoloji Prof. Hans Gustav Guterbock'un hazırladığı,


Dr.Nimet Özgüç'ün Türkçeye çevirdiği rehber


" Ankara Bedesteninde Bulunan Eti Müzesi


Büyük Salonunun Klavuzu " adıyla basılır.


1948'de " Eti ( Hitit) Müzesi adıyla halkın ziyaretine açılır.


30.10.1951 tarihinde, Cumhuriyet Bayramı'nın ertesi günü


Saat 15'de Millî Eğitim Bakanı Tevfik İleri tarafından


Arkeoloji Müzesi adıyla halkımızın ziyaretine açılmıştır.


Müzenin kuruluşu için 14 yıl emek veren


Hâmit Zübeyr Koşay, açılışa gitmez,


Müzenin açılış davetiyesinin yanına şu notu yazar :


"Tarihî Bedestenin müzeye tahvilinde birinci derecede âmil oldum.


Kurduğum Müzenin açılış törenine gitmedim.


yalancı pehlivanların öğünmelerinde serbest bıraktım "


1968 yılında ise " Anadolu Medeniyetleri Müzesi" ismini almıştır.


Arkeolog Raci Temizer 1918 Akşehir doğumlu olup,


1941 yılında Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi'ne girmiş,


Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğüne insisap etmiş,


1952 yılında Gordion kazılarına iştirak etmiş,


1955 Yılında Arkeoloji Müzesine tayin olmuş,


Müzenin arkasında lojman da yaptırarak,


Hayatının büyük kısmı burada geçmiş,


Anadolu medeniyetleri Müzesini bu duruma Raci Temizer getirmiştir.


Arkeoloji Müzesi rehberi, Anadolu Medeniyetleri Müzesi


Rehberlerini bastırıp, gelen ziyaretçilere satarak bir gelir


Temin etmiş, bu geliri de müzenin ihtiyaçlarına sarf etmiş,


Bahçeyi çiçeklerle bezeyerek, Ankaralılara nefes alma imkanı sunmuş,


Şahsi dostluklarla çeşitli yardımlar saplamış,


Müze O'nun sayesinde bugünkü mümtaz yerini almıştır.


Zannederim 1968 yılında Polatlı yakınlarında Alagöz Müzesi


Açılacaktı. Önasya Dergisi Sahibi olduğum için davetlilerdendim.


Raci Temizer'in makam arabasında Mahmut Akok ve


Ben Alagöz Müzesine doğru , Polatlı istikametine gidiyorduk.


Müzeler Genel Müdürü Mehmet Önder Kültür Müsteşar Yardımcısı oldu,


Yerine de Onu da yardımcısı olan Hikmet Gürçay Genel Müdür oldu.


 Raci Bey'e siz neden Genel Müdürlüğü düşünmediniz, dediğimde,


"Ben Müzenin kralıyım, neden gidip siyasilerle boş yere boğuşayım"


Dediği hâlâ hafızamdadır.


 


Bir müddet evvel, Kültür Müsteşarı rahmetli Adnan Ötüken,


Bağlı olduğu Millî Eğitim Bakanı İlhami Ertem ile bir konuda anlaşamaz.


Sert tabiatlı olduğundan, masaya yumruğunu vurur,


Emekliliğini ister, yerine de Yardımcısı Mehmet Önder atanır.


Uzun müddet çalıştıktan sonra, Bonn Kültür Ateşeliği'ne atanır.


 


Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Sümeroloji Kürsüsü'nde tanıdığım,


Selçuklu medeniyetini Araştırma Enstitüsü Başkanı


Kültür Müsteşarı Prof.Dr. Emin Bilgiç,


Önasya Dergisi'ni nasıl iyi yayımladığımı bildiği için,


1976 Ağustos sonunda ısrarla beni çağırdı ve,.


 Millî Kültür, Dünya Edebiyatından Seçmeler Dergilerini yayınlama


Görevi verildi, yalnız Müsteşara bağlı olacaktım.


Kültür Bakanlığı Yayımlar Dairesi Dergiler Şubesi Müdürlüğü


kadrosuna atandım.


1978 Yılbaşında Prof.Dr. Kenan Akyüz, Millî Kültür'de


Prof.Yaşar Önen, Prof.Dr Hasan Eren,


Dünya Edebiyatından Seçmeler Dergilerine yardımcı oldu.


 


Kültür Bakanlığı Dergiler Şubesi Müdür olduğum dönemde,


İktidar değişti, Prof.Taner Kışlalı Kültür Bakanı oldu.


Prof.Dr.Emin Bilgiç'in güvendiği birisi olarak,


19.01.1978'de Hükümet daha güven oyu almadan, beni


Anadolu Medeniyetleri Müzesi'ne memur olarak ışınladılar,


Tayin emrini alınca, Raci Bey'e telefon ettim,


Rapor mu alayım mı, oraya mı geleyim ?


Hiç unutmam, "Kalk gel yanıma", bırak raporu dedi.


Ertesi gün Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nin yolunu tuttuk,


Arkeolog Ahmet Tırpan ( Prof.), Sümerolog Cahit Günbattı ( Prof),


Ve Hititolog İsmail Cem Karasu ile birlikte aynı odada 45 günümüz geçti.


15 Mart 1978'de Vakıflar Genel Müdürlüğü


Arşiv ve Yayın Dairesi Başkan Yardımcılığına atandım.


Raci Temizer'in hakkını yiyemem...


Raci Temizer Uluslararası Müzeler Konseyi


Türkiye Millî Komitesi Başkanlığını


Emekli oluncaya kadar sürdürmüştür.


Sert mizaçlı idi. İşini severek yapardı.


 


06.061984 tarihinde Raci Temizer,


Anadolu Medeniyetini Sevenler Vakfını


Hnr.Dr.Mehmet Önder, İnci Bayburtluoğlu, Prof.Cevdet Bayburtluoğlu,


Eski yardımcısı ve Etnografya Müzesi Müdürlerinden Osman Aksoy,


Mahmut Akok Gürkan Toklu ile kurdu.


Ankara Bahçelievler 39. Sokak'tan iki katlı dubleks


Bahçeli bir ev aldılar. Vakıf idaresi oraya yerleşti.


 Raci Bey emekli olunca da evin Üst katına yarleşti.


2005 yılında Raci Temizer ebedî âleme göç edince,


Vakıf, sahipsiz kaldı, kapı ve pencereleri


Esrarkeşler tarafından söküldü, harabe halini aldı.


"Bakarsan bağ olur, bakmazsan dağ olur ", atasözü


Her halde bu satırlara gerekli olur...


 


Uzun süre müzelerimizde görev yapan, bürokrasinde iz bırakan


Aydınlarımızın biri de Dr. Mehmet Önder'dir.


Mehmet Önder,1926 yılında Konya ilinin Çumra Kazası'nda doğmuş,


Ankara üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümünü


 1949 yılında tamamlayarak,


 Milli Eğitim Bakanlığı Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü


 Konya M evlâna Müzesine tayin olmuş, genç bir üniversitelidir.


Okumaya ve tarihe meraklı olduğu için de sivrilmiştir.


 1953'de Müzeye Müdür olmuş,


 Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, bilgi görgü arttırmak,


 Lisanı kuvvetlendirmek amacı ile, Mehmet Önder,


 Mevlâna Müzesi Müdürü olduğu için, Farsçasını ilerletmek amacıyla


Tahran'a gitmiş ve dokuz ay müddetle İran kültürünü incelemiştir.


Hatırlayabildiğim kadarı ile: 1964 'de Konya Mevlâna Müzesi Müdürü,


Rüstem Duyuran 'ın görevden alınmasıyla


1964 sonunda Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürü,


1967-1969 arasında Adnan Ötüken'in Kültür Müsteşar Yardımcısı,


Adnan Ötüken'in Millî Eğitim Bakanı İlhami Ertem zamanında,


bir konuda anlaşmazlığa düşmesi sonucu, yumruğunu masaya vurup,


 istifaen emekliliğini istemesi üzerine Adnan Ötüken yerine


 Kültür Müsteşarlığı makamına gelmiş,


1974- 1987 arasında Başbakanlık Kültür Müşaviri sıfatını kazanmış,


Bir ara Bonn Kültür Ataşesi olarak görev yapmış,


1987 senesinde emekli olmuş, Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu


 Atatürk Kültür Merkezi Üyeliği sıfatını almış,


Türkiye İşbankası Kültür sanat Müşaviri -yönetmeni olarak,


 İşbankasının " Kültür ve Sanat " Dergisi'ni aylık 40 sayı olarak yayınlamış,


Bu satırların yazarının da bazı makalelerini söz konusu Dergide yayımlamış,


Fırat Üniversitesi tarafından adına armağan kitabı yayınlanmış,


Fakirinde armağan kitabında bir makalesi yayımlanmış,


Hatırlayabildiği kadarı ile 74 kitabı, 2000'in üstünde yazısı olan


Aziz dost, bütün kitaplarını Konya Müzesi'ne sağlığında paketleyip göndermiş,


Kendisi Ailesiyle birlikte Çankaya'da ikâmet ettiği için;


Son yıllarında Ankara-Bahçelievler'de giriş katındaki bir dairesini


Kiracı çıktığı için yeniden kiraya vermeyerek büroya çevirmiş,


Dostlarını ağırlamış, ilmî sohbetler etmiş, zamanını evde geçirmeyen,


Daima okuyup, yen bir şeyler üreten ilim adamlarımızdan biri idi.


Kendisini 1964 Konya Müzesi Müdürüyken tanıma imkanını buldum.


1965'de Fevzi Çakmak Sokak'ta bulunan Eski Eserler ve Müzeler Genel


Müdürlüğü'nde ziyaret ettim.


Devlet Plânlama Teşkilâtı karşısındaki binada,


Gazi Mustafa Kemal Bulvarı üzerinde Kızılay ,


Eski Varan terminali üzerindeki binada,


Amerikan Sefareti karşısındaki, İşbankası Kulesi yandan karşısındaki


 Sanayi Odasın kiralık binasındaki odasında, memuriyet yıllarında ziyaret ederdim.


İşbankası Kültür Sanat Dergisi Yönetimindeyken de


İşbankası Kulesi'ndeki odasında,


Daha sonra da Vakıflar dergisi Yazı kurulu Üyesi olarak odamda


Sohbetini dinleme imkânı buldum.


Acı- tatlı, şeker rengi günlerimiz de oldu.


Ama hep millî kültürümüz üzerinde durduk, konuştuk ,


Amacımız bir, ufkumuz bir, idi: tek ayrılığımız galiba,


Orgnl. Turgut Sunalp'ın Horoz Partisinden milletvekili aday olduğunda


Karşı çıktım ve Turgut Özal'a meyl etsem de herhalde Kenan Evren dolaysıyla


Turgut Sunalp'ın partisine yöneldi, dolayısıyla Konya'da seçimi de kaybetti



Vefatını ailemle birlikte 23.08.2004 tarihinde İstanbul'a giderken yolda


Suzan Bayraktaroğlu'nun telefonu ile öğrendim.


Konya'ya götürülen Cenazesinde bulunma fırsatını maalesef bulamadım.


Allah rahmet etsin, mekânı cennet olsun.


Ankara Çukuranbar, 14 Mart 2022   Sadi BAYRAM






DİPNOT :
[1] Sadi Bayram,"Osmanlıda İlk Resmî Müze adı Ne Zaman Ortaya Atıldı?" Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Tarih Dergisi, S.343, Temmuz 2015, s.60-62. Osmanlıca belgelerin latin harflere çevrisini, söz konusu makalerde bulunmaktadır.

[2] Sadi Bayram, "Osmanlı Döneminde Lâtin Harflerine Geçiş Çalışmaları", Türk Dünyası Tarih Dergisi. S.340, Nisan 2015, s. 38-40.

[3] Sadi Bayram, İlk Türk Hafiri.Hâmit Zübeyr Koşay'ın Belgelerle Biyografisi, Önder matbaası, Ankara 2014.; Sadi Bayram, Türk Müzeciliğini Temel Taşlarına Ait Belgeler, ( basılmamış kitap 2020 , 338 s.)

[4] 1907-31.01.1993, Güler Karahüseyin, "Zarif Orgun Anısına" Millî Saraylar, S.5, İstanbul 2010,s.93-101.

[5] Sadi Bayram, Topkapı Sarayı Müzesi Müdürü Tahsin Öz'ün 1931-1960 Yılları Arasında Genel Müdürü Hâmit Zübeyr Koşay'a Yazdığı 205 Adet Mektup, ( basılmamış Kitap. 2020. 500 s.)
,14 Mart 2022
Yazar :
Konuyla İlgili Diğer Başlıklar:
  • IdizÂde, ÂkifzÂde Mustafa Efendi Ve Eserleri
  • IdizÂde, ÂkifzÂde Mustafa Efendi Ve Eserleri
  • Hacettepe üniversitesi'nden Bir Yıldız Kaydı
  • ?Îdî-zâde -Âkif-zâde Abdurrahim El-amasî Sülâlesi Ve Eserleri
  • Türk Kültüründe Icâzetnâmeler
  • Sabık Sultan ıı. Abdulhâmid'ın Selânik'den Istanbul'a Göçü
  • Amasya Uluslararası Alimler Sempozyumu Ardından
  • Kur'an Ve ılım
  • Kaynaklara Göre Güney-doğu Anadolu'da Ptoto- ön Türkler
  • Osmanlıda Resi Ilk Müze Adı Ne Zaman Ortaya çıktı?
  • Ayasofya Camii, Müze Olması Ve Ardındaki Gerçekler
  • Türk Kültüründe ölüm
  • Sevgi Ve Yardımlaşmada Yarışalım
  • Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi'nde Bulunan 1783-1810 Tarihleri Arasında Işlem Görmüş Bir Mühür Tatbik Deft
  • Kur'an Ve Bilgisayar-computer Ilişkisi
  • Sultan ıı. Bayezıd?ın Hattatı, Amasyalı şeyh Hamdullah Kur'an-ı Kerim'i Ve Bir Hâtıra
  • ?Îdî-zâde (- âkif-zâde) Abdurrahim El-amasî Sülâlesi Ve Eserleri
  • Osmanlı Döneminde Latin Harflerine Geçiş çalışmaları
  • Mühr-ü Süleyman Ve Türk Kültürü
  • Izgü Mescid
  • Taceddin Sultan Ve Evradı
  • çift Başlı Kartal
  • Bâki Kalan Bu Kubbede Hoş Bir Sedâdır
  • Ayasofya Camii, Müze Olması Ve Ardındaki Gerçekler
  • Bosna- Hersek Ve Balkanlarda Vakıf Kültür Izleri
    (seminer Konu?mas? )
  • Ahlat Vakıfları
  • Selçuklu Kervansaraylarının Turizme Açılması
  • Hasan Paşa'nın Vakfı, şeyhülislÂm Ankaravi Mehmed Emin Efendi Vakfiyesi, Ve Ankara Sulu Han HikÂyesi
  • Yemen Fatihi Gazi Sinan Paşa Vakfiyeleri, Tezyinatı Ve Türk Süsleme Sanatındaki Yeri
  • Yakın Tarihimizde Merzifon, Merzifon Anatolian Koleji
  • Milli Kültür, Günümüz Türkiyesi Ve Muasır Medeniyetler Seviyesi
  • Türk Hat, Yazı-resim, Cilt Ve Tezhip Sanatı Ile Ilgili
  • Vakıflar Dergisi Makaleler Fihristi ( 27. Sayıya Kadar )
  • Cumhuriyetin 75. Yılında Vakıflar
  • Sultan ıı. Mahmud'un Vakfiyelerindeki Tezyinat
  • Maniheizm Doğuşu, Gelişimi Ve Tesirleri
  • özel Müzeler Ve Denetimleri Hakkında Yönetmelik
  • Günümüzde Sosyal Devlet Anlayışı Ve Imaretler
  • Türk'ün Yolu Nereye Gidiyor
  • Toplumumuzda Kadın Ve Vakıf Kuran Kadınlarımız
  • Osmanlı Devleti Hakkında Bir Kronoloji Denemesi
  • Toplumumuzda Kadın Ve Vakıf Kuran Kadınlarımız
  • Cumhuriyetin 75. Yılında Vakıflar
  • Medeniyetlerin Beşiği Anadolu Ve Kılikya Aphrodosıas'ı ( Tisan )
  • Anadolu Turk - ıslam Sanatında Bazı Yapılar Ve Kronolojıye Aıt Katalog Denemesı...
  • Türk Kültüründe ölüm !
  • Büyük Türk Düşünürü Hacı Bayram-ı Veli Ve Akkoyunlu Uzun Hasan'ın Ankara Hacı Bayram Türbesi'ne Vakfettiği H
  • Xıv-xıx. Yüzyıl Vakfiyelerinde Türk Tezhip Sanatınının Gelişimi, Batı Tesirleri Ve Günümüzde Yorumlayanlar
  • Anadolu'da Ilk RufÂiler Ve Hz.zeynel Abidin Ali Er-rufÂi El-abdali El-kayserani Soyuna Ait Bir Deneme Anad
  • Osmanlı Döneminde 1899 -1920 Yıllarında Istanbul Camilerinden çalınan çiniler
  • Peygamberler şehri Tarsus Ve Tarsus'da Bir özbek Vakfı
  • Başkent Ankara'nın Ihtiyacı Olan Kongre Merkezi Ne Zaman Yapılacak ?
  • Ankara Ulus Semtinde Türk Vakıf Araştırma Merkezi'nde 15.11.1998 Tarihinde Hali Sergisi Açılış Konuşması
  • Prof.dr. Albert Gabriel'e Ait Bazı Belgeler
  • Cumhuriyet'in Ilk Yıllarında Ankara'da Imâr Faaliyetlerinde
  • Cumhuriyet'in Ilk Yıllarında Ankara'da Imâr Faaliyetlerinde
  • Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivinde Bulunan 12 Zilkâde 1262 H./ 21 Ekim 1846 Tarihli TeberrukÂt Eşyası
  • Atatürkcülük Ve 2001'li Yılların Türkiyesi üzerine
  • Ahilik Ve çıraklık Eğitim Ve öğretim Vakfı
  • Eski Eser Kaçakcılığı, Koleksiyonculuk Ve Müzecilik Tarihimize Bir Bakış
  • Cumhuriyet'in Derinliklerinden Hatıralar : Eski Ankaralılardan Dostum Sayın Nurettin Daş Ile
  • Medeniyetlerin Beşiği Anadolu Ve Kılikya Aphorodisias'ı ( Tisan Yapı Kooperatifi )-anatolıan : The Cradle Of Cı
  • Sultan ıı. Bayezıd'ın Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi'nde Bulunan Vakfiyelerindeki Tezyinat Ve
  • Bektaşi Nutku (kendini Bil Ki, Tanrıyı Bilesin)
  • Kültürümüzde Hoşgörü
  • Fatih Sultan Mehmed'in Eyüp Sultan Külliyesi Vakfiyesi
  • Hicaz Demiryolları Ve Vakıflar
  • Mostar Köprüsü Restorasyonu Hakkında Ilk ön Rapor
  • Atatürkün Vakıflar Hakkındaki Konuşmalrı
  • Selçuk-name
  • Xıv-xıx. Yüzyıl Vakfiyelerinde Türk Tezhip Sanatınının Gelişimi, Batı Tesirleri Ve Günümüzde Yorumlayanlar
  • Konyadaki Esk; Eserler Hakkında Atatürkün Başbakan Ismet Inönüye Telgrafı
  • Atatürkcülük Ve 2001'li Yılların Türkiyesi üzerine
  • Ord.prof.dr. Ahmed Süheyl ünver
  • Türk Kültürü Ve Yoksulluğu Ortadan Kaldırmak Için
  • Istanbul'un Fethine Kadar Beylik Dönemi Vakfiyeleri
  • Kıbrıs, Gürcistan, şirvan Fatihi Lala Mustafa Paşa'nın 1563 Tarihli Vakfiyesi
  • Vakıf Arazilere Ve Gayrimenkullerine Tecavüz Ve Düşündürdükleri
  • Günümüzde Sosyal Devlet Anlayışı Ve Imaretler
  • Vakıflar Genel Müdürlüğü'nün Tekke Ve Zaviyelerin Kapatılmasından Sonra Taşınır Kültür Varlıklarının Korunması Ile
  • Türk Kültürünün Temeli Vakıflardır
  • Kültür Bakanlığı Tarihçesi Ve Milli Kültürümüz
  • Milli Kültür, Günümüz Türkiyesi Ve Muasır Medeniyetler Seviyesi
  • Eyüp Sultan Türbesi'nde 1919-1920 Tarihlerinde Yapılan
  • Merzifonlu Hacıbayramoğlu Maden Mühendisi Mehmed Akif Efendi
  • Selçuklu Tarihi, Selçuk Adı
  • Cumhuriyet Dönemi Kültür çınarlarından : Mahmut Akok
  • Mardin Vakıfları,imam Zeynel Abidin'in 1158 M. Tarihli, Ve
  • Tarihte Türk Adı Ne Zaman Ortaya çıktı ?
  • Sahib Ata Fahrü'd-din Ali'nin Konya Imaret Ve Sivas Gökmedrese Vakfiyeleri
  • Phil.dr.hamit Zübeyr Koşay
  • Bulgarlar'ın Antik Başkenti Bulgar şehrindeki Islam Dönemi Mimari Eserlere Ait Panorama
  • Taşınır Kültür Varlıklarımızın Korunması Ve Yasa Dışı Trafiğinin önlenmesi
  • Ragıp Efendi'nin 1913-1922 Yılları Sibirya Ve Türkistan
  • Istanbul Vakıf Hat Sanatları Müzesi'nde Bulunan Tılsımlı Iki Gömlek Ve Kültürümüzdeki Yeri
  • Niksar Vakıflarına Genel Bir Bakış
  • Gazi Yahya Paşa'nın 1506 Tarihli Vakfiyesi
  • Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivinde Bulunan 12 Zilkâde 1262 H./ 21 Ekim 1846 Tarihli TeberrukÂt Eşyası
  • Kanuni Sultan Süleyman'ın Oğlu şehzade Mehmed'in 1548 Tarihli Vakfiyesi, Hududnamesi Ve Türk Sanatındaki Yeri
  • Merzifon Ulu Camisinin Yeri Ve Merzifon'da Türk Islam Eserleri
  • Merzifon, çelebi Sultan Mehmed Vakfı üzerine Bazı Belgeler
  • Hayat Ağacı, Kültürümüzdeki Yeri, önemi Ve Mitlerin Ardındaki Gerçek
  • Türk Kültürünün Izleri üzerinde Araştırmalar: Etrüskler'in Ilk Vatanı Anadolu Mu? : Truva Savaşı Ve Etrüskler
  • Yıldız çini Fabrikasına Ait Birkaç Vesika
  • Selçuklu Vakfiyeleri üzerine Bazı Düşünceler
  • Xıv. Asırda Tezhiblenmiş Beylik Dönemine Ait üç Kur'an Cüzü
  • Baki Kalan Bu Kubbede Hoş Bir Sedadır
  • Osmanlı Devletinin Kuruluşunun 700. Yıldönümü Münasebetiyle: Sultan ı.mahmud'un Orjinal Iki Vakfiyesi
  • ııı. Selim'in Vakfiyelerindeki Tezyinat Ve Türk Süsleme Sanatına Batı Sanatının Tesirleri
  • Osmanlı Dönemi Bazı Vakfiyelerin Hayır şartlarından Damlalar !
  • Bektaşilik Ve Masonluk
  • Minyatürle Ilgili Seçilmiş Bibliyografya
  • çelebi Mehmed Vakfı Arazisi üzerine Kurulan Merzifon Anatolian Koleji Ve Hastaneye Ait Bilgiler
  • Eski Eser Kaçakcılığı, Koleksiyonculuk Ve Müzecilik Tarihimize Bir Bakış
  • Safranbolulu Izzet Mehmet Paşa Vakfiyesi Ve Kütüphanesine Ait Tezyinatlı Iki Kur'an-ı Kerim
  • Istanbul Depremleri Ve Mimar Koca Sinan'ın Bilinmeyen Bazı Teknikleri
  • Merzifon'da Bilinmeyen Br Türbe '' Künbet Hatun ''
  • özel Müzeler Ve Denetimleri Hakkındaki Yönetmelik
  • Bitlis Vakıfları Ve Vakıf Eski Eserleri
  • Vakıf Eski Eserlerin Yeni Koruma Politikası
  • Sultan ııı.osman Vakfiyesi, Tezyinatı, Cilt Sanatı Ve Türk Kültüründeki Yeri
  • The Deed Of Foundatıon Of Sultan Osman The Thırd, ıts Embellıshments, Bındıng And ıts Place ın Turkısh Culture
  • Hacı Bektaş-ı Veli, Merzifon'da Piri Baba, Budapeşte'de Gül Baba Ve Bazı Bektaşi Vakıfları
  • Nurbanu ( Atik ) Valide Sultan'ın Istanbul-üsküdar'da 1582 Tarihinde Tesis Ettirdiği Vakfiyesi
  • Girit Defterdarı Rıdvanzade Hacı Mehmed Efendi Oğlu Ali Efendi'nin 1748 Tarihli Vakfiyesi Ve Tezyinatı
  • Bir çınarın Ardından... Yılmaz önge Dostumuz Hakkında Kısa Anekdotlar...
  • Beyhan Sultan Vakfiyeleri Ve Tezyinatları
  • Beypazarı Vakıflarına Genel Bir Bakış Ve Beypazarı Sadr-ı Azam Nasuh Paşa Hanı
  • Türk Kültürü Ve Biz
  • Bulgaristan'da Bulunan Osmanlı Vakıflarıdan Bir Demet
  • Bulgaristan'da Müftü Yardımcısı Yetiştiren Bir Vakıf Kuruluşu: Nüvvap
  • Ladik Ve Seyyid Ahmed-i Kebir Er-rıfai Hazretleri
  • Vakıflar Genel Müdürlüğü Halı Müzesi'nde
  • Bektaşi Nutku
  • Balkanlar Ve Kosova Facıası
  • Cumhuriyet'in Kuruluşunun 90. Yılında Başkent Ankara:
  • Istanbul Fethinin 555. Ayasofya'nın Müze Olmasının 74. Yıldönümü Vesilesiyle:
  • Atatürk'ün Vakıflarla Ilgili Sözleri
  • 893 H / 1488 M. Tarihli Akkoyunlu Yakub Han Vakfiyesi
  • Komünizmin Sembolü Lenin Yıkıldı, Sıra Bizans'ı Dize Getiren Fatih Sultan Mehmed'e Mi Geldi ?
  • Afganistan Tarihine Kısa Bir Bakış Ve Türk Subaylar Eskden Olduğu Gibi Milenyumda Da Afganistan Ordusunun EğitimÄ
  • Ayaş Vakfiyeleri üzerine Bir Deneme
  • Hacı Bayram-ı Veli Ve Tarıhe Bağlılık
  • Amasya-taşova- Alparslan Beldesi Seyyid Nureddin Alparslan Er- Rufâi'nin 655 H./1257 Tarihli Arapça Vakfiyesi Tercümesi Ve
  • Birgi Ulu Camii Içşn 1327 M. Tarihinde Yazılan Kur'an
  • Ankara'da Roma Anıtı- Res Gestae
  • A N " Akhi " Genealogical Tree
  • Milenyum Ruyası: Osmanlı Devleti'nin 700 Kuruluş Yıldönümü Ve Düşündürdükleri üzerine Bir Deneme
  • Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi'nde Bulunan Kendinden Desenli üzeri Yazılı Iki Kumaş
  • Kur'anda Yol Gösterici Ayetler
  • Amasya Vakıflarına Toplu Bakış
  • Izmir Bahri Baba Eski Musevi Mezarlığı
  • Anadolu'da Xııı. Yüzyıl Başlarında Bir Rufâi Zaviyesi
  • Glazed Tles Stolen From ıstanbul Mosques Between 1899-1920 Ottoman Period
  • Sultan ıı. Abdulhamid'in 1888 Tarihli Vakfiyesi Tezyinatı Ve Osmanlı Imparatorluğunda Ilk Toplu Konut Projesi
  • Tokat Vakıfları
  • şehirciliğe Katkısı Olan Kadınlar: Istanbul _üsküdar- Toptaşı, Nûrbânû ( Atik Valide ) Sultan Külliyesi
  • Türk Hâkimiyeti Döneminde Merzifon Mezarlıkları
  • Anadolu'da Xııı.y�zyıl B�r Rufa� Zav�yes�
  • Hayatını Vakıflara Vakfeden Y.mimar -mühendis Prof.dr. M. ılmaz önge
  • Başbakan Ismet Inönü'nün Cami,mescit Ve Diğer Vakıf Eski Eserlerin Korunmasıyla Ilgii Bütün Bakanlıklara Ve Genel Müdürlüklere G
  • EvkÂf-ı IslÂmiye Müzesi'nin Kuruluşu Ve Yönetmeliği
  • Giresun Ili Vakıflarına Toplu Bir Bakış
  • Türk-islam Yapılarında Kronoloji Denemesi
  • Merzifon Tarihinden Yapraklar
  • Momumentum Ancyranum-res Gestae- Ankara Yazıtı-augustus'un Yaptı?ı ??ler
  • Bayramlu Beyliği (hacıemiroğulları )
  • Osmanlı Devletinde Vakıflar Ve Sultan ıı. Bayezıd'ın Vakfiyeleri
  • Kur'anda Yol Gosterici Ayetler
  • Kur'an'ı Kerimdeki Cinle Ilgili Ayetlerin Tamamı
  • Kur'an-ı Kerim'ın Arapca ındırılmesı ıle ılgılı Ayetler
  • Xıı-xııı.yüzyıl Türk Hamamları
  • Tanrı Ve Yazğı
  • Balkanlar Ve Kosova Faciası
  • Amasyalı Meşhur Eski Devirdeki Tarihçiler
  • Başkent Ankaranın Kongre Merkezi Ne Zaman Yapılacak
  • Anadolunun Gobegınde 1229 Tarıhlı Tascı Ustalarının Dantel Gıbı ısledıgı Dıvrıgı Ulu Camı Ve Darussıfası
  • Merkez Efendının Mursıdı Merzıfonlu Sunbul Sınan
  • Merzıfonlu Tarıhcı ısmaıl Hamı Danısment
  • Amasyalı Tarıh Ve Cografyacılar
  • Milli Kütüphane'nin Dire?i Dr. Müjgan Cunbur 85 Ya??nda
  • Bektasılık Ve Tasavvuf
  • Alev?lerde Nas?p Alma Tören?
  • Asker? Kat?p Hafız ?brah?m Ethem Efend?’nin Eyüp Sultan Türbes?ne A?t Nukut Vakf?yeler? - Türkiye Vak?flar Bank.özelle?tir
  • Tar?kat-ı Rufaî ( Anonim )
  • Türk Tezh?p San'atına Genel B?r Bakı?
  • Sultanahmet Halı Müzes? Ve Vakıflar
  • Tokat Vakıfları
  • Toplumumuzda Kadın Ve Vakıf Kuran Kadınlarımız
  •